এষণা exona

বিজ্ঞানমনস্কতা সম্পৰ্কীয় পত্ৰিকা

অন্ধবিশ্বাসৰ ৰাজনীতি

আলস্য, অজ্ঞতা, অভ্যাসাশ্ৰয়ী অসহায়বোধ, নিয়তি-নিৰ্ভৰতা, আচাৰসৰ্বস্বতা আদি বহু বিচিত্ৰ মানসিক মায়াজালৰ পিতনিত সমাজৰ গৰিষ্ঠসংখ্যক লোক আজিও নিমজ্জিত/মোহাবিষ্ট। উদ্বেগৰ কথাটো হ’ল, এনে পুৰাতনীয়া পিতনিৰপৰা পুনৰ উদ্ধাৰৰ প্ৰচেষ্টা-প্ৰস্তুতি জোৰদাৰ হোৱাৰ সলনি দুৰ্বল আৰু নিশকতীয়া হোৱাহে আমাৰ চকুত পৰিছে। ইয়াৰ কাৰণো অৱশ্যে অতি পৰিষ্কাৰ। চিন্তনীয় কথাটো হ’ল, এনে মানসিক স্বাস্থ্যৰ গৰাকী ব্যক্তি/সমষ্টিৰদ্বাৰা পৰিবেষ্টিত সমাজ এখনৰ সামাজিক চৰিত্ৰ (social character) কোনো প্ৰকাৰেই সুৰক্ষিত বা শংকামুক্ত নহয়। সন্দেহ, অবিশ্বাস, হিংসা-প্ৰতিহিংসা, বিচাৰবিমুখতাই সামাজিক চৰিত্ৰক কৰি তোলে অধিক আৱেগিক আৰু আগ্ৰাসী (aggressive)। ব্যক্তিৰ পক্ষে যুক্তিতকৈ আৱেগ, ন্যায়তকৈ অন্যায়, সহিষ্ণুতাতকৈ হিংস্ৰতা, প্ৰচাৰতকৈ অপপ্ৰচাৰ হৈ পৰে অধিক পছন্দৰ। স্বাৰ্থচতুৰ সুবিধাবাদী কিছু ব্যক্তিৰ ব্যাপক চক্ৰান্ত আৰু অপকৰ্মৰ ফলত পৰিস্থিতি-পৰিবেশ হৈ পৰে অধিক স্পৰ্শকাতৰ আৰু আতংকময়। মানসিকভাৱে মুমূৰ্ষুপ্ৰায় আৱেগসব্বস্ব, ভীতিগ্ৰস্ত এচাম লোকৰ মাজত এনেদৰেই সূত্ৰপাত ঘটে গণ-উন্মাদনা (mass hysteria)ৰ দৰে শ্বাসৰুদ্ধকৰ পৰিস্থিতিৰ। ইয়াৰ পৰিণাম কিমান ভয়াৱহ, অমানৱীয় তাক ডাইনী অন্ধবিশ্বাসৰ নামত নিৰীহ, অসহায়, দুৰ্বলজনৰ ওপৰত চলি থকা বিচাৰ মধ্যযুগীয়সুলভ পৈশাচিক হত্যাকাণ্ডবোৰেই প্ৰমাণ কৰে। উল্লেখ্য যে যোৱা তিনিটা মাহত (মে’, জুন, জুলাই, ২০১৬) ডাইনী অন্ধবিশ্বাসৰ নামত যিমানবোৰ উৎপীড়ন, নিৰ্যাতন আৰু হত্যাকাণ্ড সংঘটিত হ’ল তাৰ হিচাপ দিবলৈয়ো আমি চৰম লজ্জিত, সংকুচিত।

প্ৰশ্ন হয়, মানুহৰ ক্ৰমোন্নতিৰ এইটো স্তৰত অবিশ্বাস-অপসংস্কাৰৰ নামত সমাজৰ সাধাৰণ লোকৰ ওপৰত চলাই অহা এনে বৰ্বৰ অত্যাচাৰ-অবিচাৰ আমি এনেদৰেই উপভোগ কৰি যাম নে ইয়াৰ প্ৰতিৰোধৰ কথা ভাবিম? ৰাষ্ট্ৰযন্ত্ৰই সাধাৰণ শ্ৰেণীৰ লোকক এনেবোৰ কৰ্ম-কাণ্ডতে মছগুল, মোহমুগ্ধ কৰি, ৰাষ্ট্ৰৰ বিকাশ-বিশ্বায়ন নিষ্কন্টক/নিৰাপদ হ’ব বুলি ভবা নাইতো? ‘গোমাতা’, ‘গংগাজল’ক লৈ ৰাষ্ট্ৰযন্ত্ৰৰ যি দৌৰাত্ম্য, আস্ফালন, সিয়ে জনসমাজত বৈজ্ঞানিক চিন্তা-চেতনা, যুক্তিসিদ্ধ বিচাৰ-বিশ্লেষণৰ প্ৰসাৰৰ কথা সূচায় নে বিৰোধিতাৰ কথাটো প্ৰমাণ কৰে? . . . লেখক : শৈলেন গোহাঁই

সম্পূৰ্ণ লেখাটো পঢ়ক তলৰ লিংকত

Advertisements

Single Post Navigation

One thought on “অন্ধবিশ্বাসৰ ৰাজনীতি

  1. Pingback: ‘এষণা’, আগষ্ট, ২০১৬ | এষণা exona

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: