এষণা exona

বিজ্ঞানমনস্কতা সম্পৰ্কীয় পত্ৰিকা

সম্পাদকীয় : প্ৰসংগ পুৰুষতন্ত্ৰ

অনুন্নত জীৱৰ প্ৰজননৰ বাবে ভিন্ন লিংগৰ প্ৰয়োজন নহয়। কিন্তু জীৱৰ ক্ৰমবিৱৰ্তনৰ ফলত উদ্ভূত পৰৱৰ্তী পৰ্যায়ৰ উন্নত জীৱসমূহৰ বংশবিস্তাৰ ঘটে যৌন প্ৰজননৰ জৰিয়তে। দুটা পৃথক লিংগৰ উপস্থিতি জীৱৰ ক্ৰমবিৱৰ্তনৰেই পৰিণতি। মানৱ-প্ৰজাতিৰ মাজতো পুৰুষ আৰু নাৰী, এই দুই পৃথক লিংগৰ উপস্থিতি স্বাভাৱিকতেই বিদ্যমান। কথাটো প্ৰত্যক্ষভাৱে মানৱ-প্ৰজাতিটো পৃথিৱীত বৰ্তি থকাৰ সৈতে সম্পৰ্কিত। অৰ্থাৎ, দুই পৃথক লিংগৰ উপস্থিতি জৈৱিক দিশৰপৰা ইতিবাচক। – এই কথাটোৱে মানুহৰ বাদে অন্যান্য জীৱকুলত তেনেকৈ একো বেমেজালিৰ সৃষ্টি নকৰে। কিন্তু মানুহৰ বেলিকা দুটা পৃথক লিংগৰ উপস্থিতিৰ কথাটো কিছুমান অতি তাৎপৰ্যপূৰ্ণ ঘটনাৰ সৈতে সম্পৰ্কিত হৈ পৰে। কিয়নো মানৱ-প্ৰজাতিৰ ক্ষেত্ৰত এটা একক আৰু অনন্য পৰিঘটনা সংঘটিত হৈ আহিছে। সেইটো হ’ল, মানৱ-সমাজৰ ঘটনাঘন আৰু জংগম সামাজিক বিৱৰ্তন। এই কথাটোৰ বাবেই প্ৰাকৃতিকভাৱে উদ্ভূত কিছুমান কথাই – যেনে, দুই পৃথক লিংগৰ উপস্থিতিৰ কথাটোৱে – মানৱ-সমাজত সুকীয়া ৰূপ ধাৰণ কৰে। মানৱ-সমাজখন যিহেতু অহৰহ সামাজিকভাৱে বিৱৰ্তিত হৈ আছে, সেইবাবেই দুই পৃথক লিংগৰ উপস্থিতিয়ে জন্ম দিয়া ঘটনাক্ৰমৰ সামাজিক অভিঘাতৰ ৰেহৰূপৰো পৰিবৰ্তন হৈ থাকে। মানৱ-সমাজখনৰ সামাজিক বিৱৰ্তনৰ সৈতে সংগতি ৰাখি তেনে পৰিবৰ্তন সংঘটিত হয়। মানৱ-সমাজখনৰ বাবে পৃথক লিংগ জৈৱিকভাৱে অপৰিহাৰ্য। কিন্তু এই অপৰিহাৰ্য আৰু ইতিবাচক কথাটো বেমেজালিৰ উৎস হৈ পৰিল মানৱ-সমাজখনৰেই সামাজিক বিৱৰ্তনৰ ফলত। কালক্ৰমত, সামাজিক বিৱৰ্তনৰ এটা পৰ্যায়ত পুৰুষ লিংগটোৱে সামাজিক কৰ্মকাণ্ডবোৰক নিয়ন্ত্ৰণ কৰিবলৈ ধৰিলে। পুৰুষ-প্ৰাধান্যই ক্ৰমাৎ পুৰুষ-আধিপত্য আৰু পুৰুষ-প্ৰভুত্বৰ অবয়ব ধাৰণ কৰিলে। স্বাভাৱিকতেই মানুহৰ সামাজিক ৰীতি-নীতি, আচাৰ-অনুষ্ঠান আদিত পুৰুষৰ নিৰংকুশ আধিপত্য প্ৰতিফলিত হ’বলৈ ধৰিলে। প্ৰভুত্বৰ অস্তিত্ব সদায় দাস-নিৰ্ভৰ। গতিকে, স্বাভাৱিকতেই নাৰী-অৱদমন পুৰুষ-প্ৰভুত্বৰ অবিেচ্ছদ্য অংগ হৈ পৰিল। ক’বলৈ গ’লে, সমগ্ৰ মানৱীয় মূল্যবোধ সম্পৃক্ত হৈ পৰিল পুৰুষ-প্ৰভুত্বৰ সৈতে। এই কথাটোৱে পুৰুষৰ প্ৰভুত্বৰ লগতে নাৰী-অৱদমনক এটা সবল প্ৰাতিষ্ঠানিক ৰূপ প্ৰদান কৰিলে। এই কৰ্তৃত্ববাদী আৰু আধিপত্যধৰ্মী পুংলিংগভিত্তিক সামাজিক মূল্যবোধৰ প্ৰাতিষ্ঠানিক অবয়ব আৰু তৎজনিত সামাজিক ৰীতি-নীতিক আমি বহল ভিত্তিত পুৰুষতন্ত্ৰ বুলি ক’ব পাৰো। . . . লেখক : কৌশিক দাস।

সম্পূৰ্ণ লেখাটো পঢ়িবৰ বাবে ইয়াত ক্লিক কৰক

Advertisements

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: