এষণা exona

বিজ্ঞানমনস্কতা সম্পৰ্কীয় পত্ৰিকা

পৰম্পৰা আৰু পুৰুষতন্ত্ৰ

পৰম্পৰা-পৰায়ণতা এটা সুপ্ৰাচীন পৰম্পৰা। পৰম্পৰাৰ বন্ধন বা প্ৰভাৱৰপৰা একেবাৰে মুক্ত সমাজ নাই বুলিলেও বোধহয় অত্যুক্তি কৰা নহ’ব। এটা প্ৰজন্মৰপৰা আন এটা প্ৰজন্মলৈ প্ৰৱাহিত হয় কিছুমান বিশ্বাস, ৰীতি-নীতি, আচৰণ-বিধি, মূল্যবোধ ইত্যাদি। এইবোৰেই পৰম্পৰা। ধাৰাবাহিকতাই – আৰু ক্ষেত্ৰবিশেষে প্ৰাচীনতাই – পৰম্পৰাবোৰক মান্যতা প্ৰদান কৰে, সৰ্বসাধাৰণৰ বাবে সেইসমূহ হৈ পৰে সন্মানীয়, অনুসৰণীয়। বহু ক্ষেত্ৰত পৰম্পৰাৰ সৈতে প্ৰত্যক্ষ বা পৰোক্ষভাৱে ধৰ্মীয় ঐতিহ্যৰ সংযোগ থাকে। ভাৰতীয় সমাজৰ এটা বৃহৎ অংশত বিধৱাৰ পুনৰ্বিবাহ নিন্দিত আৰু নিষিদ্ধ। এই পৰম্পৰাৰ সৈতে জানো শাস্ত্ৰীয় অনুশাসনৰ সম্পৰ্ক নাই? মনুসংহিতাত লিখা আছে : ‘বিবাহ সম্বন্ধীয় শাস্ত্ৰত এনে বিধি নাই যে বিধৱাসকলৰ পুনৰ্বিবাহ হ’ব পাৰে।’ (৯/৬৫) এইজাতীয় নিৰ্দেশ দীৰ্ঘকাল অনুসৃত হোৱাৰ ফলত একোটা প্ৰতাপী পৰম্পৰাৰ সূচনা হয়। আনহাতে, পৰম্পৰাৰ ধৰ্মনিৰপেক্ষ উৎসও থাকে। উদাহৰণ হিচাপে ক’ব পাৰি, ৰাজহুৱা অনুষ্ঠানত মহিলাই জাতীয় সাজ-পোছাক পিন্ধি অবিমিশ্ৰ সাংস্কৃতিক পৰিচয় দাঙি ধৰাৰ যি অৰ্বাচীন পৰম্পৰা তাৰ সৈতে সম্পৃক্ত জাতীয়তাবাদী চেতনা। এই চেতনাৰ সৈতে ধৰ্মীয় ঐতিহ্যৰ সম্পৰ্ক নাথাকিবও পাৰে।

বিদ্যাচৰ্চাৰপৰা বিজ্ঞাপনলৈকে – আধুনিক সমাজজীৱনৰ ভিন ভিন দিশত পুৰুষতন্ত্ৰৰ প্ৰভাৱ পৰিলক্ষিত হয়। পিছে এইবোৰক পুৰুষতন্ত্ৰৰ প্ৰাথমিক বাহক বুলিব নোৱাৰি। পক্ষান্তৰে, সাংস্কৃতিক ধাৰাবাহিকতা ৰক্ষা কৰা পুৰণি পৰম্পৰাবোৰক পুৰুষতন্ত্ৰৰ বিশ্বস্ত বাহকৰূপে চিহ্নিত কৰা যায় কোনো সংশয় নোহোৱাকৈ। দৰাচলতে পুৰুষন্ত্ৰৰ হৃদপিণ্ড নিৰাপদে লুকাই থাকে মান্য পৰম্পৰাৰ বুকুত। সেই গতিকে কোনোবাই পৰম্পৰা-পৰাঙ্মুখ চিন্তা বা আচৰণৰ পৰিচয় দিলে ততালিকে পৰম্পৰা সংৰক্ষণৰ নামত সাংস্কৃতিক বিসম্বাদৰ কণ্ঠৰোধ কৰিবলৈ উগ্ৰচিত্ত পুৰুষ প্ৰভুত্বপন্থীসকল তৎপৰ হয়। এই প্ৰসংগত গুৰুত্বসহকাৰে বিবেচ্য প্ৰশ্নটো হ’ল, পুৰুষতান্ত্ৰিক পৰম্পৰাৰ উদ্ভাৱক কোন? শাস্ত্ৰকাৰ আৰু অন্যান্য প্ৰতিপত্তিশালী পুৰুষেই জানো পুৰুষতন্ত্ৰৰ পুৰণি সৌধটো সযতনে নিৰ্মাণ কৰা নাই? . . . লেখক : প্ৰসেনজিৎ চৌধুৰী।

সম্পূৰ্ণ লেখাটো পঢ়িবৰ বাবে ইয়াত ক্লিক কৰক

Advertisements

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: